Blog | feb. 2019

Logo’s met een verborgen betekenis

De meest bekende logo’s heb je waarschijnlijk al honderden keren gezien, maar heb je ooit wel eens stil gestaan bij de verborgen boodschap? Bij veel logo’s is deze niet direct zichtbaar. Pas wanneer je zo’n logo van dichtbij bekijkt, dan krijg je de verborgen boodschap te zien. Maar over sommige logo’s is zo goed nagedacht, dat je de verborgen boodschap bijna niet meer kunt herleiden. Je zult je dan eerst moet verdiepen in de identiteit van het merk of bedrijf. Eenmaal opgemerkt zal deze boodschap niet meer vergeten worden. Van welke logo’s ken jij de verborgen boodschap?

Adidas
Het wereldberoemde sportmerk Adidas heeft haar naam de danken aan de Duitser Adolf Dassler. Het logo van Adidas is veranderd in de loop der tijd, maar één belangrijk element dat altijd behouden is: de drie strepen. De drie strepen symboliseren gezamenlijk een berg. Een berg vertegenwoordigt de levensuitdagingen van een atleet die hij in de loop van de jaren zal moeten doorstaan. Iedereen begint onderaan de bergen en bereikt met Adidas de toppen van haar kunnen.

Airbnb
Als je goed naar het symbool van het logo van Airbnb kijkt, dan zal je merken dat het logo een combinatie is van vier symbolen. De eerste is een hoofd om mensen te vertegenwoordigen, de tweede een locatiepictogram om plaats te vertegenwoordigen, de derde een hart om liefde te vertegenwoordigen en de laatste letter A van Airbnb. Het logo kreeg de afgelopen jaren bovengemiddeld veel aandacht, omdat het logo ook wat weg heeft van geslachtsorganen.

Subway
Al eens stilgestaan bij het logo van fastfoodketen Subway? De pijl naar links in de S en de pijl naar rechts in de Y symboliseren de in- en uitgang van het restaurant. De pijlen dragen ook bij aan het idee van snelheid en promoten de boodschap dat, naast dat het vers en gezond is, het ook een zeer snelle optie is.

Toblerone
Het logo van het Zwitserse Toblerone vergt wat meer kennis van de identiteit en oorsprong van het chocolademerk. In het logo is de bekendste berg van Zwitserland afgebeeld: de Matterhorn. Maar er is nog iets te zien, want in de berg staat een dansende beer. De beer is het symbool van Bern, de hoofdstad van Zwitserland, waar het chocolademerk haar oorsprong kent.

Le Tour de France
Wist je dat het logo van de Le Tour de France twee verborgen boodschappen uitstraalt? De eerste is een verborgen wielrenner, die wordt gevormd door de letters “R” en “U”. Die wielrenner rijdt op een fiets, waarbij de wielen worden gevormd door de letters “O”. De laatste “O” is geel gekleurd, dezelfde kleur als de trui die aan de winnaar van het evenement word gegeven. Op een subjectiever niveau suggereert het gele wiel ook het idee van een zon; heel toepasselijk, want het evenement loopt in de zomer.

Gilette
Gillette is een zeer bekend merk van scheermessen. Het logo van Gillette is een typisch typografisch logo. Maar er zit ook een verborgen boodschap in verstopt. Verstopt inderdaad, want deze boodschap is moeilijk te achterhalen. Het eerste i- en g’tje zijn afgesneden, uiteraard om de indruk te wekken dat de mesjes goed scherp zijn. Met deze hints zie je het waarschijnlijk wel.


Amazon
Amazon is een groot e-commerce bedrijf uit Amerika. De achterliggende gedachte is je waarschijnlijk nog nooit opgevallen, totdat je er op hebt gelet in de wetenschap dat er een boodschap in zit. Simpel inderdaad. De pijl in het logo van Amazon betekent dat er van ‘A’ tot ‘Z’ online gewinkeld kan worden. De pijl stelt ook een glimlach voor. De betekenis daarachter is dat mensen blij worden van online aankopen.

Hyundai
Dacht je dat het logo van Hyundai gewoon een H was? Dan heb je het fout! Het logo van de Zuid-Koreaanse autofabrikant staat symbool voor twee personen die elkaar de hand schudden. En dan komt het natuurlijk heel mooi uit dat de eerste letter van het merk overeenkomt met dit symbool. Het symboliseert een tevreden koopovereenkomst tussen klant en bedrijf. Tegelijkertijd laat het bedrijf zien dat het dicht bij de consument staat.

Wilt je ook een logo laten ontwerpen of opfrissen?
Het ontwerpen van een bedrijfslogo lijkt zo gemakkelijk. Het logo moet niet alleen opvallen en herkenbaar zijn, maar het moet dus ook een boodschap overbrengen op de doelgroep. Een leuke opdracht waar ons jonge team designers graag bij helpt. Hoe we dat doen? We maken graag kennis en bespreken je wensen heel graag.
Get in touch!

Deze blog is mede mogelijk gemaakt door JM Promotions. Bekijk de website van JM Promotions hier.

Deel dit bericht