Blog | Oct. 2018

Het grote verschil tussen merk, identiteit en logo

Wat houden de begrippen merk, identiteit en logo nou precies in? Is je logo een merk? Is je merk een identiteit? Je merk, identiteit en logo zijn niet los van elkaar te zien. Ze vertegenwoordigen weliswaar verschillende rollen, maar vormen samen de belangrijkste pijlers van een bedrijf of product en / of dienst.

Om je juiste wensen te onderzoeken willen we de context begrijpen. We houden creatieve sessies en gaan samen op zoek naar de juiste inzichten en voorwaarden. Het is voor ons belangrijk om te weten ‘Waarom gaan we dit ontwikkelen?’ en ‘Voor wie gaan dit ontwikkelen?’.

Het is dus belangrijk om voor ogen te hebben wat nou precies een merk, een logo en een identiteit is.

1. Merk
Een merk (brand) is wat het publiek denkt, voelt en ervaart bij een bedrijf. Branding gaat dus over het creëren van een klantbeleving. Een merk is een concept en niet zichtbaar of tastbaar.

2. (Visuele) identiteit
Een identiteit (corporate identity of huisstijl) biedt de visuele elementen om het merk zichtbaar te maken. De identiteit is samen met marketing strategie, advertising, public relations, social media, klantenservice, etc. een van de belangrijkste onderdelen van ‘branding’. Het zorgt ervoor dat mensen het merk herkennen en zich er mee willen associëren. Een identiteit maakt het merk zichtbaar en concreet. Dat gebeurd door het publiek in contact te laten komen met uitingen die op elkaar zijn afgestemd zoals: het logo, visitekaartjes, websites, advertenties, bedrijfskleding, verpakkingen, etc.

3. Logo
Een logo (Company icon of beeldmerk) visualiseert het merk en haar identiteit in de eenvoudigste vorm en maakt gebruik van een symbool en/of een woord. Een logo is onmisbaar voor elk bedrijf dat herkenbaar wil zijn.

We helpen je graag bij het vinden van de juiste uitstraling, zowel online als offline. We laten de juiste speerpunten op elkaar aansluiten en zorgen voor een frisse, vernieuwende en uitdagende uitstraling.

Meer weten? Neem gerust contact met ons op.

Deel dit bericht